Recenzje

Nie-Boska kolonia

Tomasz Żaglewski
O tym, że komiks jest przede wszystkim sztuką opowiadania obrazem, przypominają nam raz na jakiś czas dzieła wyjątkowe i wykraczające poza skonwencjonalizowane ramy masowej twórczości. Odwołanie się do konwencji graficznej otwiera przed twórcą bogate możliwości w zakresie konstruowania wieloznacznych i metaforycznych sekwencji, ale i zmusza go do większej konsekwencji dramaturgicznej. Nicolas Presl, którego twórczość wciąż pozostaje niestety niewystarczająco znana w Polsce, zalicza się z pewnością do tych właśnie komiksowych artystów, u których rezygnacja z warstwy słownej świadczy zarówno o autorskim i dobrze rozpoznawalnym stylu, jak i przemyślanym wyborze koncepcyjnym, wspierającym główną myśl graficznej opowieści.

Nicolas Presl: Boska kolonia
Lokator

Historia mówiona

Marta Maciejewska
Z pozoru wydaje się, że o Holocauście zarówno w sztuce, jak i historiozofii zostało powiedziane już wszystko. Mimo upływu lat nadal wzbudza zainteresowanie - pamiętników, filmów i osobistych świadectw stale przybywa. Jednym z nich jest komiks Córka Mendla Martina Lemelmana inspirowany wojennymi i okołowojennymi doświadczeniami matki autora oraz jej najbliższej rodziny.

Gusta Lemelman i Martin Lemelman: Córka Mendla
Wydawnictwo Komiksowe

Szalom Kitty

Damian Kaja
Rabin ma kota. Kot ma poglądy. Tak można zaanonsować fabularny elementarz komiksowego pięcioksięgu Joanna Sfara, opublikowanego w zbiorczym albumie przez Wydawnictwo Komiksowe. Zgodnie z ludowym porzekadłem, „gadałby kotek, ale język krotek”. Ale kot rabina rzeczywiście mówi. A kiedy zaczyna, prawdy w jego słowach tyle, co kot napłakał. Im więcej jednak wypowiada się o ludziach, życiu czy judaizmie, a przeciw wszelkiemu dogmatyzmowi myślenia - tym bardziej rysunkowe kadry Kota rabina rozświetla pogodna, filozoficzna mądrość, zdrowe, egzystencjalne powątpiewanie, a wreszcie nieposkromiony optymizm. Bajkowy, czyli prawdziwy.

Joann Sfar: Kot rabina
Wydawnictwo Komiksowe

Życie w ujęciach

Damian Kaja
„Reportaż to mnóstwo czekania”, mówi tytułowy bohater Fotografa, Didier Lefèvre. To czujne odławianie drogocennych „scen z życia” ze strumienia powszedniości. Podpisany przez trzech autorów album samym swym zaistnieniem przypomina o oczekiwaniu - na opowiedzenie historii, znacznie dłuższej niż ułamkowe sześć z czterech tysięcy klisz, jakie udało się opublikować Didierowi po powrocie z Afganistanu w 1986 roku. Fotograf powstał jako fotoreportaż utrwalający obserwacje afgańskiej codzienności, uzupełniony o rysunkową dokumentację chwil, które są czekaniem na „właściwą” opowieść. I w jednych, i w drugich zawarł się pokaźny kawałek ludzkiego życia.

Didier Lefèvre, Emmanuel Guibert, Frédéric Lemercier: Fotograf
Wydawnictwo Komiksowe

Ave!

Przemysław Kaniecki
Całość Za Imperium obejmowała będzie prawdopodobnie blisko dwieście stron, dużego formatu. Fikcja historyczna zakrojona z rozmachem - i pod względem rozmiaru, i zawartości fabularnej. Tom Honor jest pierwszą z trzech części i w zasadzie stanowi wstęp do właściwej opowieści o doborowym oddziale rzymskich żołnierzy wyruszających na rozkaz cezara w wędrówkę po nierozpoznanych jeszcze terytoriach, by rozszerzać panowanie Imperium. Główny bohater, Glorim Cortis, narrator (konwencja dziennika dowódcy), zdobył właśnie ostatnie niepodległe królestwo - co widzimy w porażającej sekwencji prologowej - i otrzymuje wyróżniające zadanie. Dobiera najlepszych żołnierzy (główny trzon grupy znamy z prologu), przekracza granice. Początek marszu, pierwsze zetknięcie z jakimś dotąd nieujarzmionym ludem, pierwsze sygnały wątpliwości żołnierzy, które Cortis musi przełamać.

Mervan Chabane i Bastien Vives, Sandra Desmazi: Za imperium, tom I: Honor
Centrala - Central Europe Comics Art

Z Fugazi dobiega jednostajna muzyka

Jakub Jankowski
Z Fugazi dobiega jednostajna muzyka

Jakub Jankowski [7 grudnia 2013] > > >
„Komiks Marcina Podolca na podstawie wspomnień Waldemara Czapskiego, założyciela Fugazi Music Club” głosi okładka najnowszej pracy autora m.in. komiksów Ser-ce, Kapitan Sheer, Czasem i Wszystko zajęte. Okładkowa informacja o autorstwie oraz współautorstwie płynnie przechodzi w tytuł tego ponad dwustustronicowego albumu - Fugazi Music Club. Oprócz opowieści komiksowej zawiera on również zdjęcia koncertowe i klubowe, reprodukcje plakatów koncertowych oraz informacje o architekcie budynku kina W-Z (Mieczysław Piprek), w którym Fugazi Music Club działał.

Marcin Podolec: Fugazi Music Club
Kultura Gniewu

Wydrapany nożem koszmar nowożeńców

Mateusz R. Orzech
Thomas Ott jest twórcą bez wątpienia inspirującym. Jeśli ktoś miałby jednak jakiekolwiek wątpliwości, to Kultura Gniewu wydała niedawno album potwierdzający prawdziwość tego twierdzenia. Thomas Jane i Tab Murphy po lekturze komiksów Otta postanowili skorzystać z jego jakże kinowo kadrowanych wizji i nastroju, który kreują, czego wynikiem był film Mroczna kraina (Dark Country, Thomas Jane, 2009). Twórcy produkcji postanowili wszakże pójść krok dalej i poprosili o zaadaptowanie swego scenariusza w formie komiksowej. Poprosili oczywiście Thomasa Otta.

Tab Murphy, Thomas Jane i Thomas Ott: Nowożeńcy
Kultura Gniewu

Komiksowi barbarzyńcy i nie

Magdalena Rucińska
Pierwszy kontakt wzrokowy z antologią Powrót Barbarzyńców i nie należy do dość osobliwych. Jej okładka zamiast zapraszać do środka, wynosi czytelnika w sferę science fiction. Widniejący na obwolucie latający obiekt pełny jest postaci mających tajemnicze plany i niesprecyzowane zamiary wobec... czytelnika. Po prostu kosmos. Taka okładka budzi ciekawość, a także rodzi pytania.

Różni autorzy: Powrót Barbarzyńców i nie
Biuro Literackie

Nie(ciekawe) przygody Indianina w Pradze

Marta Maciejewska
Na praskim festiwalu Komiksfest w 2011 roku komiks Lucie Lomovej Dzicy otrzymał nagrodę za najlepszy scenariusz i został uznany za czeski komiks roku. Zabierając się do lektury, liczyłam na to, że choć na krótką chwilę zostaną zaspokojone moje potrzeby dotyczące zarówno czytania komiksów, jak i obcowania z kulturą czeską. Na próżno.

Lucie Lomová: Dzicy
Fundacja Tranzyt / Centrala - Central Europe Comics Art

Parówka (3D i w kolorze)

Kuba Oleksak
Po kilku latach oczekiwania Człowiek Paroovka powraca w trzecim komiksie ze swoimi przygodami, a wraz z nim reszta dziwacznej menażerii stworzonej w umysłach Marka Lachowicza (scenariusz i rysunek) i Tomasza Kuczmy (kolor). W przeciwieństwie do dwóch poprzednich zeszytów (Człowiek Paroovka vs. Grand Banda z 2006 oraz Człowiek Paroovka. Dorysuj mu wąsy z 2007), które były zbiorami krótszych historii, w Gorących głowach dostajemy pełny metraż zwariowanych perypetii garmażeryjnego herosa.

Marek Lachowicz, Tomasz Kuczma: Człowiek-Paroovka. Gorące głowy
kultura gniewu

Opowieści z najdalszych światów

Marcin Zembrzuski
Postmodernizm rzadko kiedy bywa prawdziwie interesujący, ponieważ przeważająca większość utworów go reprezentujących nie ma do zaoferowania niczego ponad żonglerkę rozmaitych stylistyk i parafraz. Żonglerkę, dodajmy, z reguły jałową, będącą nie środkiem, lecz celem samym w sobie. Na tym wysypisku śmieci, jak zwykło się postmodernę określać, czasem rosną jednak kwiaty. Jednym z nich jest australijski Przybysz.

Shaun Tan: Przybysz
kultura gniewu
Zamów magazyn!
Numer 35 jest już dostępny

Kontakt / Redakcja

Zeszyty Komiksowe

ul. Geodetów 30
60-447 Poznań

Redaktor naczelny:
Michał Traczyk
Redaktorzy:
Dominika Gracz-Moskwa (zastępczyni redaktora naczelnego),
Krzysztof Lichtblau,
Założyciel i honorowy redaktor naczelny:
Michał Błażejczyk
Rada naukowa:
prof. dr hab. Jerzy Szyłak, dr hab. Paweł Sitkiewicz,
dr hab. Wojciech Birek, dr Adam Rusek
Dział recenzji:
Damian Kaja, Michał Czajkowski, Dominika Mucha
Korekta:
Martyna Pakuła
Wydawcy:
Fundacja Instytut Kultury Popularnej
i Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
E-mail redakcji:
redakcja@zeszytykomiksowe.org
Numer ISSN: 1733-3008