Recenzje

Ostatnie dni Stefana Zweiga

Marta Maciejewska
Laurent Seksik, autor powieści biograficznej o popularnym głównie w latach 20. i 30. XX wieku pisarzu Stefanie Zweigu, zdecydował się otworzyć na inne media. Najpierw napisał sztukę teatralną na podstawie wymienionej książki, a następnie postanowił stworzyć komiks. Współpracujący z nim przy tym projekcie rysownik Guillaume Sorel ubrał tę historię w nostalgiczną szatę wizualną, podkreślającą depresyjne nastroje i ideologiczny chaos II wojny światowej.

Laurent Seksik i Guillaume Sorel: Ostatnie dni Stefana Zweiga
Wydawnictwo Komiksowe

Powrót do przeszłości

Marcin Zembrzusk
Wiele jeszcze lat musi minąć, zanim ludzkość doczeka się wehikułu czasu (jeśli oczywiście w ogóle się doczeka), a i wtedy tak, jak ukazano choćby w znakomitym filmie Looper, podróże w czasie dostępne będą najprawdopodobniej jedynie nielicznym. Miło sobie pofantazjować na ten temat, jednakże nie trzeba wcale czekać w nieskończoność, aby chociaż w pewnym sensie stać się takim podróżnikiem. Wystarczy zostać historykiem, archeologiem lub po prostu sięgnąć po Dawny komiks polski.

Benedykt Hertz, Antoni Bogusławski, Aleksander Świdwiński, Kamil Mackiewicz: Dawny komiks polski. Tom 1: Warszawa w roku 2025. Pan Hilary i jego przygody
Wydawnictwo Komiksowe

Panoptyczny zakład fabryczny

Emilia Walczak
Jak powiedział kiedyś mądrze w jednym z wywiadów Zbigniew Herbert: „Nie lubię utopii. Bo zaczyna się od tego, że ktoś wymyśli sobie wyspę i tam cudowny ustrój jakiś panuje, a kończy się na obozach koncentracyjnych”. Nicolas Presl w Fabryce najpewniej nieświadomie zawarł Herbertowską myśl, co niestety oznacza, że żyjemy dziś w stanie zagrożenia, a komiks Francuza stanowi probierz społecznych nastrojów.

Nicolas Presl: Fabryka
Lokator

Krótkie Halloween

Przemysław Zawrotny
Najważniejszy i niezaprzeczalny atut komiksu Batman: Nawiedzony Rycerz da się zauważyć już na pierwszy rzut oka przy pobieżnym przeglądaniu albumu. Są nim oczywiście rysunki wykonane przez Tima Sale’a. Załatwiają wszystko - znakomicie współgrają z pełnym mroku scenariuszem, przenosząc czytelnika w niezwykle plastyczny świat opowieści o Mrocznym Rycerzu.

Jeph Loeb i Tim Sale: Batman: Nawiedzony Rycerz
Egmont Polska

Ciąża: niezła astrologia

Emilia Walczak
Poznańska Centrala wypuściła właśnie na rynek zeszyt Olgi Wróbel zatytułowany Ciemna strona Księżyca, sytuujący się gdzieś w pobliżu Projektu: człowiek Agaty „Endo” Nowickiej i Czwórki na pokładzie Dominiki Węcławek - czyli mamy do czynienia z polskim komiksowym pamiętnikiem ciążowym. Co oznacza magiczna fraza „dziewięć miesięcy”? A może raczej: faza? Księżyca? Przekonajcie się sami!

Olga Wróbel: Ciemna strona Księżyca
Fundacja Tranzyt / Centrala - Central Europe Comics Art

Osiedlowa nuda i językowe skamieliny

Damian Kaja
Komiksowa biografia autorstwa Catel i José-Louisa Bocqueta nie jest arcydziełem. Ale nie jest też miernotą. Kiki z Montparnasse’u to powieść graficzna momentami odważna, ale dużo częściej zachowawcza. Opowiedziana sprawnie, choć nigdy olśniewająca. Zdolna prowokować dyskusje, a przy tym przystępna w lekturze. Publikując francuski komiks, który nie mnoży kontrowersji (dotyczących życia bohaterki) za pomocą kontrowersyjnych środków (narracji), kultura gniewu wyciąga rękę do szerokiego grona czytelników.

José-Louis Bocquet, Catel: Kiki z Montparnasse’u
kultura gniewu

Osiedlowa nuda i językowe skamieliny

Magdalena Rucińska
GadKaszmatka to istny pożeracz czasu. Zastosowana przez Dominika Szcześniaka pisownia tytułu sprawia, że brzmi on dwuznacznie. W efekcie, oprócz gadki, czytelnik otrzymuje gada - kreaturę, która jest wyjątkowo żarłoczna i gustuje w nieuchwytnym oraz nienamacalnym rodzaju pożywienia. Ta, chciałoby się powiedzieć, nazbyt prosta gra słowna została przez Szcześniaka wykorzystana w zabawny sposób. Jego komiks nie razi dosłownością, a raczej bawi tym, co dzieje się między słowami. Nie ma tu krokodyli goniących za zegarkami, ale jest za to sporo gadaniny oraz językowych reliktów przeszłości.

Dominik Szcześniak: GadKaszmatka
Ważka

Nie-Logikomiks

Damian Kaja
Autorski album Anke Feuchtenberger w warstwie wizualnej sytuuje się na rubieżach medium: między wyrafinowaną grafiką zdjętą ze ścian muzeum sztuki współczesnej a urokliwą prostotą kreskówek. Mało w nim słów, choć dużo treści. Miłośnicy mainstreamowych opowieści obrazkowych poczują się zdezorientowani, bo ta Kraina Snów nie przypomina uładzonych logiką fantastycznych przestrzeni Gaimanowskich. Somnambule to swoista liryka oniryczna, dyskutująca w rysunkach kwestie ciała, płci, rzeczy, nieświadomości.

Anke Feuchtenberger: Somnambule
Fundacja Tranzyt/ Centrala - Central Europe Comics Art
Zamów magazyn!
Numer 35 jest już dostępny

Kontakt / Redakcja

Zeszyty Komiksowe

ul. Geodetów 30
60-447 Poznań

Redaktor naczelny:
Michał Traczyk
Redaktorzy:
Dominika Gracz-Moskwa (zastępczyni redaktora naczelnego),
Krzysztof Lichtblau,
Założyciel i honorowy redaktor naczelny:
Michał Błażejczyk
Rada naukowa:
prof. dr hab. Jerzy Szyłak, dr hab. Paweł Sitkiewicz,
dr hab. Wojciech Birek, dr Adam Rusek
Dział recenzji:
Damian Kaja, Michał Czajkowski, Dominika Mucha
Korekta:
Martyna Pakuła
Wydawcy:
Fundacja Instytut Kultury Popularnej
i Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
E-mail redakcji:
redakcja@zeszytykomiksowe.org
Numer ISSN: 1733-3008